(продовження) Власники мережевих магазинів переконані, що через два-три роки більша частина продажу припадатиме на магазини, точніше на мережі. «З поліпшенням сервісу і розвитком додаткових послуг у магазинах (дисконтні картки, кафетерії, професійні консультації, замовлення книжок) частка базарів у продажу знижуватиметься — покупці, які цінують зручність покупки та сервіс, перестануть ходити на ринки», — впевнена Зоріна. «Уже вдалося зламати стереотип, що на ринку дешевше, зручніше, краще. До того ж магазини часто проводять різні акції. Наприклад, влаштовують зустрічі з письменниками», — погоджується з нею Климашенко. На його думку, частка магазинів у найближчі два роки збільшиться вдвічі — до 40%. Переважно за рахунок розвитку мереж.
Оптимістичніші оцінки Красовицького — він вважає, що частка магазинів уже зараз становить 40%, а через рік-два перевищить 50%.
Останніми роками книготорговельні мережі розвиваються дуже швидко. «Три роки тому до мереж входило щонайбільше 30-35 магазинів, зараз — понад 70», — уточнює Афонін. Через рік-два, за прогнозами експертів, мережевих магазинів буде більш ніж 100, їхня частка в загальноукраїнському продажу перевищить 30% (понад 60% усього «магазинного» книжкового потоку).
Поки що в Україні працюють чотири книжкових мережі. У Букви 26 магазинів, в Літери — близько 25, в Книжкового супермаркету — 16. Мережа роздрібної торгівлі «Велика Кишеня» (23 супер- і 3 гіпермаркети) відкрила у своїх маркетах три книжкові відділи. Усі вони розташовані в Києві — два по 120 «квадратів» і один на 400, асортимент останнього — 50 тис. найменувань. Представники компанії стверджують, що книжкова продукція користується хорошим попитом, тому мають намір розвивати цей напрям.
Власники книготорговельних мереж уже працюють у всіх містах-мільйонерах і закінчують освоювати обласні центри. У подальших планах — відкриття магазинів у містах з населенням понад 100-200 тис.
Як заробляють на книжках
За словами Климашенка, у Києві за правильного підходу на місяць можна заробляти до $400 з 1 квадратного метра магазину: «За цим показником вигідність книжкового бізнесу наближається до продовольчого ритейлу». В регіонах цей показник менший — у середньому $100-150 з одного квадратного метра. Зростання прибутковості книжкової торгівлі підтверджує й Красовицький: «В Україні за останній рік роздрібна націнка зросла з 35-40 до 65-70%». За його словами, протягом наступних років тенденція збережеться, а орієнтиром слугуватиме російський роздріб з націнкою 150-300%.
Російські книгопродавці зараз на голову вищі від українських. У Росії площі найбільших книгарень сягають 1,5-2 тис. квадратних метрів. Оборот Будинку книги у Санкт-Петербурзі або Москві сягає $1 млн на місяць. Найбільші книгарні в Україні не перевищують 700 «квадратів». Великі площі поки що економічно невиправдані. «В Україні немає і не було жодного книжкового супермаркету з оборотом понад $150 тис. на місяць», — стверджує Зоріна.
Разова покупка в українській книгарні — зазвичай кілька книг. «До середнього чека найчастіше входить дві книжки. Крім того, потрібно відзначити тенденцію до зростання середнього чека. Якщо в 2005 році в мережі «Буква» він становив 37,28 грн, то в 2006-му — 42,93 грн», — визнає Зоріна.
Середній чек помітно різниться за регіонами. У великих містах — Києві, Одесі, Дніпропетровську, Харкові — 50-60 грн. У менших містах — Херсоні, Миколаєві — 20-25 грн.
Розвивається й інтернет-торгівля книжками. Щоправда, продаж поки що невеликий. Директор інтернет-магазину Petrovka.UA Олег Терещенко каже, що за рік у такий спосіб продається не більш ніж 60 тис. книжок, але потенційно, враховуючи російський досвід, продаж через інтернет може перевищити 1 млн екземплярів. Власники книготорговельних мереж ставляться до інтернет-продажу зі скепсисом. Приміром, Климашенко розповів Контрактам, що Книжковий супермаркет не планує найближчим часом налагоджувати продаж через інтернет. За його підрахунками, це менш вигідно, ніж розвиток мережі магазинів.
5 найбільш продаваних книжок за версією найбільших українських мереж книгарень, 2005 рік
Книжковий супермаркет1 Дж. К. Ролінг. «Гаррі Поттер і принц-полукровка» (укр. мова) 2 Дж. К. Ролінг. «Гарри Поттер и принц-полукровка» (рос. мова) 3 Ден Браун. «Код да Вінчі» 4 Пауло Коельо. «Війна мага» 5 «100 найвідоміших українців»
Літера1 Ден Браун. «Код да Вінчі» 2 С. Лук’яненко. «Черновик» 3 Л. Вайсбергер. «Дьявол носит Prado» 4 В. Кунін. «Сволочи» 5 О. Хмельницька. «Девять месяцев»
Буква1 Дж. К. Ролінг. «Гаррі Поттер і принц-полукровка» (укр. мова) 2 Пауло Коельо. «Алхімік» 3 Пауло Коельо. «11 хвилин» 4 Пауло Коельо. «Заїр» 5 Дж. К. Ролінг. «Гарри Поттер и принц-полукровка» (рос. мова)
5 найбільш видаваних авторів у Росії (2005 рік)
Кількість виданих книжок Загальний тираж, млн пр.
1. Дар’я Донцова 93 12,5
2. Тетяна Устинова 51 3,88
3. Борис Акунін 65 2,82
4. Тетяна Полякова 76 2,21
5. Олександра Мариніна 78 2,11
За даними Російської книжкової палати
5 найбільших російських видавництв (2005 рік)
Кількість виданих книжок Загальний тираж, тис. пр.
1. ЭКСМО 5847 67 064,4
2. АСТ 5906 44 062,6
3. Дрофа 1035 28 741,0
4. Олма-пресс 963 9625,3
5. Просвещение 936 37 107,3
За даними Асоціації книгорозповсюджувачів незалежних держав (РФ)
Скільки коштує контрабанда
Пригнати фуру книг (20-50 тис. екземплярів) з Москви до Києва можна за $3,5-5 тис. і менш ніж за тиждень. При офіційному ввезенні й середній вартості книги в $1,5 через ПДВ сумарна вартість перетину кордону і доставки зростає до $9-20 тис. Держава через несплату книжкового ПДВ недоотримує за рік $30-40 млн.
Українські представництва російських видавництв заявляють, що також втрачають через контрабанду мільйони доларів — оптова й роздрібна націнки йдуть в чужу кишеню (в Україні працюють представництва двох найбільших російських видавництв — «ЭКСМО» й «АСТ»).
Натомість від контрабанди виграють покупці — на вітчизняних базарах «сірі» книжки лише на 10-20% дорожчі, ніж на російських.
Книговидання Росії та України: знайдіть десять відмінностей
Сукупний наклад українських книговидавців у 2005 році становив 54 млн книжок (17 тис. найменувань), або 1,2-1,3 книжки на людину. У Росії, за даними Асоціації книгорозповсюджувачів незалежних держав (РФ), протягом останніх 3 років загальні річні тиражі перевищують 600-650 млн екземплярів (обсяг ринку — $1,5-2 млрд). У Росії працює понад 6000 видавництв. В Україні зареєстровано близько 1000. «Реально на ринку працює тільки 400-450», — уточнює Афонін.
Найбільші тиражі в українських «навчальних» видавництв — до 3-5 млн книжок на рік. Для порівняння: найбільші російські видавництва «АСТ» і «ЭКСМО» видають за рік по 50-70 млн книжок. Українські видавці успішно конкурують з російськими в сегменті юридичної (росіяни не поспішають освоювати вітчизняне законодавство), навчальної (вона жорстко прив’язана до українських навчальних програм) та спеціалізованої (російські наклади та рівень підготовки таких книг зрівнянні з українськими) літератури.
У масовій літературі абсолютна перевага в росіян. Росіяни неохоче продають права на видання своїх розкручених авторів, а купити ліцензію на світовий бестселер вітчизняному книговидавцю не по кишені через невеликі обсяги продажу.